Geopolitisk uro, klimaforandringer, talentmangel og en hastig teknologisk udvikling har udvidet pensummet for, hvad ledelser og bestyrelser skal mestre. Samtidig tyder alt på, at kunstig intelligens (AI) bliver en afgørende faktor for virksomheders fremtidige succes.
Desværre udviser danske topledere en bemærkelsesværdig lav interesse for kunstig intelligens sammenlignet med deres internationale kolleger: I Deloittes seneste nordiske analyse udtrykte kun 38 pct. af danske topledere høj interesse for generativ AI, mens andelen globalt set var 63 pct.
Denne mangel på engagement er særligt bekymrende for små og mellemstore virksomheder (SMV’er), som – medmindre det ligefrem er tech-virksomheder – ofte mangler ressourcer til at implementere og skalere den nyeste teknologi. Kapaciteten er i sagens natur mindre end i de store virksomheder, og SMV’erne har sjældent dedikerede analyseafdelinger eller ressourcer til omfattende risikovurderinger.
Det kræver mod at kaste sig ud i alt det nye. Men alternativet er at blive overhalet i en verden, hvor teknologisk innovation er nøglen til overlevelse.
Her kan AI være en gamechanger ved at tilbyde datadrevne indsigter og automatiserede løsninger, der tidligere var forbeholdt større virksomheder.
Nøglen til Aladdins AI-hule ligger hos bestyrelsen. Det er her, teknologien kan blive tænkt ind og integreret i virksomhedens kerne. Bestyrelsen skal sikre, at kunstig intelligens ikke blot ses som et it-projekt, men som en strategisk ressource, der kan drive innovation og konkurrenceevne også i den lille eller mellemstore virksomhed.
Hvordan gør man så det? Opskriften indeholder som minimum de følgende fire ingredienser:
- Bestyrelsen skal øge sin egen forståelse for kunstig intelligens og dens anvendelsesmuligheder – det er selvfølgelig det første skridt. Her kan man også overveje, om bestyrelsen bør hive nye kompetencer med ind i beslutningsrummet.
- Dernæst skal bestyrelsen sikre, at kunstig intelligens integreres i virksomhedens forretningsstrategi. Kunstig intelligens skal understøtte forretningsmæssige mål frem for at være et isoleret forsøg i it-afdelingen.
- Sideløbende skal bestyrelsen sørge for etiske retningslinjer i f.eks. en politik for anvendelsen af kunstig intelligens med fokus på transparens og ansvarlighed.
- Endelig skal medarbejdere i alle funktioner uddannes til at arbejde med AI-værktøjer og håndtering af AI-risici. Det kan spænde fra brugen af simple, enkeltstående værktøjer til mere sofistikerede modeller
Ved at tage disse skridt kan bestyrelserne i danske SMV’er ikke blot navigere i en kompleks global virkelighed, men også positionere deres virksomheder som frontløbere i næste kapitel af den digitale transformation. Det kræver mod at kaste sig ud i alt det nye. Men alternativet er at blive overhalet i en verden, hvor teknologisk innovation er nøglen til overlevelse.
For at udnytte de nye teknologiers potentiale og gøde jorden for fremtidens erhvervsmæssige fyrtårne skal SMV’erne ind i kampen for at få en bestyrelse med andre kompetencer end evnen til kortsigtet værdiskabelse.
Samfundet har haft travlt med at søge efter springende gazeller og enestående enhjørninger – men i vores øjne vil fremtidens fyrtårne skille sig ud på samfundsansvar, omstillingsevne og bæredygtig vækst.
hvis du fremover gerne vil modtage vores nyhedsbrev direkte kan du tilmelde dig her